Autobedrijven laat geen geld liggen!

Jouw diensten en mensen zijn niet duur, maar waardevol!

Werkplaatstarief, ben ik te duur of laat ik geld liggen?

Het uurloon is een terugkerend thema bij autobedrijven. Hoe bepaal ik het uurloon? Hoeveel kan of mag ik factureren voor die klus? Wat mag ik eigenlijk verwachten per jaar?

Die onzekerheid heeft vaak twee gevolgen. Er wordt per klus te weinig doorberekend en het gehanteerde uurloon is aan de lage kant.

Eerst maar een paar mythes de deur uit helpen;

Monteurs zijn “duur”.
Beste lezer, “duur” is een kwestie van perceptie. Kijk niet raar op wanneer jouw kapper, per uur, al duurder blijkt te zijn dan de gemiddelde monteur in een universeel autobedrijf. Iedere andere beroepsgroep die een ambacht uitvoert is al snel veel “duurder”.
Wel eens naar het tarief van je tandarts of mondhygiëniste gekeken? Mocht je dat gaan doen, schrik dan niet.
Ja hoor ik je zeggen, maar die zijn hoogopgeleid…! Oh ja? En jouw monteur dan? Hoe oud was hij toen hij Master Technician werd? En hoeveel jaar ervaring moet hij hebben om “vak-volwassen” te zijn?
Jouw monteur is kostbaar en waardevol, dus als je een goede hebt… wees er zuinig op! Hij sleutelt aan een machine met heel veel vermogen, brandbare stoffen en remmen die het altijd moeten doen. Jouw klant vertrouwt er zijn of haar leven aan toe.

We staan continu onder druk van concurrenten!
Natuurlijk, er is concurrentie. De automotive is in beweging en één van de grootste bedrijfstakken van Nederland. Logisch dat je niet de enige aanbieder bent.

Maar wist je ook dat de laatste jaren het marktaandeel van universele autobedrijven in de (overigens heel licht dalende) After Sales markt aan het groeien is, ten koste van andere aanbieders? Diezelfde beweging in de automotive zorgt er voor dat er op de After Sales markt meer ruimte komt voor niet merk-gebonden Autobedrijven. Of dat nu als specialist is of aangesloten bij een franchise achtige organisatie, die ruimte is er.

Twee redenen dus om kritisch te kijken naar je facturatie. Goed werk mag goed beloond worden en wat goedkoop verkocht wordt is blijkbaar niet veel waard.
Realiseer je dat 1 uur facturatie per monteur per dag op jaarbasis zomaar eens € 15.000,- netto rendement per jaar kan opleveren. Bepaal zelf maar of dat de moeite is.

Goed, leuk bedacht allemaal maar hoe reëel is dat? Nog maar een paar cijfers dan……
Bij een goed functionerende werkplaats is het zeker mogelijk om per monteur ca. 1.500 per jaar te factureren. Branche organisaties melden dat veel dealerbedrijven al moeite hebben om boven de 1.350 uren per jaar uit te komen.

Voor universele autobedrijven zijn deze cijfers meer diffuus maar zeker niet beter. Ieder 100 uur per jaar die facturabel gemaakt kunnen worden leveren (afhankelijk van gehanteerd uurloon) meerdere duizenden euro’s netto resultaat op.

En hoe je dat doet? In 2 stappen!

Stap een, zorg dat je goed weet hoe het er bij jou voorstaat. Hoeveel productieve monteurs heb je nu echt? En reken je ook je interne uren door (rijklaar maken verkoop auto’s) en zo ja tegen welk tarief.

Stap twee, als je zeker weet hoe het bij jou zit neem je maatregelen. Maak ze simpel, effectief en begrijpelijk voor jouw receptionist en chef werkplaats. Ook als je dat zelf bent.

Jouw diensten en mensen zijn niet duur, maar waardevol!