De pret van een budget!

 

Er was eens….

Een onderneming. En per 2 januari van een bepaald jaar werd ik daar “algemeen directeur”. Een van de eerste vragen die ik de aandeelhouders stelde was; “hoe ziet het budget voor dit jaar eruit?”. Het antwoord was even verrassend als voorspelbaar…. “Budget? Wij hebben geen budget, nog nooit nodig gehad…”.
Mijn volgende vraag was hoe het resultaat over het afgelopen boekjaar was geweest. Na enige aarzeling volgde de ontnuchterende bekentenis; “euh volgens de boekhouder ongeveer € 350.000,- ….. verlies”.

Vanaf dat moment wist ik twee dingen zeker, met een dergelijk resultaat zou ik niet wegkomen en ik zou als de wiedeweerga een budget gaan schrijven. En zo geschiedde en maakten we een begin met de terugkeer naar winst.

Waarom?
Waarom een budget zou je je kunnen afvragen? Wat ga je daar nu (meer) mee verdienen? Helemaal niets is mijn eerlijke antwoord, niet met alleen een stuk papier. En toch is het nodig, en wel hierom.

Het schrijven van een budget dwingt je als het ware om na te denken over je bedrijf, over de markt, over je kosten, over je marge. Of je wilt groeien en waar naar toe. Heeft het eigenlijk wel zin om te ondernemen? Zijn mijn medewerkers rendabel, levert dat nu eigenlijk wel geld op, auto’s verkopen.

Een budget geeft je ook houvast door het jaar. Loop ik in de pas met mijn eigen verwachtingen? Doe ik het beter? Hoe komt dat dan? Of lopen mijn kosten uit de hand? En waar dan? Moet ik mijn budget en dus mijn verwachtingen bijstellen? Minder of juist meer kosten maken?

Ondertussen is de helft van de ondernemers afgehaakt. Zoek jij het even zelf uit Kirchner, dat is voor grote ondernemingen, niet voor mij. Daar heb ik de tijd niet voor, en ook geen zin in.

Toch nog steeds aan het lezen? Mooi zo.

Een budget helpt, echt.
Een budget maken helpt, echt! Alleen het hoeft niet hoogdravend te zijn. Geen 80 pagina’s te beslaan. 1 pagina is altijd al beter dan niets. Of 12 en maak er een scheurkalender van.

Maar hoe doe ik dat dan vraag je misschien af? Laat ik daar nu mee kunnen helpen. Wanneer jij wilt stel ik een budget voor jou op. Jouw budget, op basis van jouw bedrijf, jouw ambities en jouw mogelijkheden. In helder Nederlands en herkenbare getallen. Keurig verdeeld over 12 maanden, rekening houdend met jouw vakantie, met jouw verkoop en/of jouw werkplaats als basis.