Sales management is geen toverkunst!

Moet je tovenaar zijn om occasionmanagement te begrijpen?

Autoverkopen of salesmanagement wordt vaak gezien als een hogere mengvorm van; Magie, Karma, Toeval en Volharding. En toch zie ik nooit in als functie-eisen als “hogere toverkunsten” of “aantoonbare helderziendheid” in personeelsadvertenties. En dat is terecht! Autoverkopen of salesmanagement is geen kwestie van toeval, gunnen, en gevoel. En dat is het goede nieuws, deze ongrijpbare dingen zijn eigenlijk niet of nauwelijks van invloed.

/iStock-953432540-tovernaar.jpg

Eigenlijk is het salesmanagement veel eenvoudiger, en voor normale stervelingen te begrijpen en uit te voeren.

Maar het betekent ook vaak handelen tegen de gangbare “norm”. Dus werken op basis van feiten en waarheden in plaats van “zo doen we dat altijd”.
Wij leven in bijzondere tijden. Er is niets dat niet online terug te vinden is. Via Google, via jouw eigen branche websites, bij banken of zelfs als je een beetje zoekt bij de overheid (CBS). Feiten in overvloed dus. Nu nog je weg daarin vinden (of je daarbij laten ondersteunen).

Maar dat betekent ook “loslaten”; je dus niet druk maken om die verlieslatende transactie, maar bewust afscheid nemen van verlies! En ook het ,negeren van gevoel voor glimmend metaal maar kijken wat de markt doet. Waar ben je succesvol? En waar kietel je alleen je ego.

Gebruikte auto’s als business is een kwestie van doelen, strategie, interne afspraken, meetpunten en consequent handelen. Keuzes maken dus. Wat doe je, en vooral wat doe je niet!

Ik schrijf daar al eerder over in het blog “Help ik heb geen werkkapitaal”.

Een plan dus. Succesvolle ondernemers, of zo je wilt, winstgevende ondernemers hebben een plan! Sterker nog, er zijn 7 items te benoemen die bij winstgevende ondernemers onderscheiden van “gemiddelde” ondernemers. En wie wil er nu een gemiddelde ondernemer zijn.

Een plan omvat doelen, kijk op de markt en een bepaling van “hoe jij de markt wilt bedienen”. Dat plan is de basis voor de uitvoering. Hoe ga je dat doen en welke doelen stel je aan jezelf. Welke auto’s wil je verkopen? Wat zet je om per auto? Wat verdien je per auto? Welke kosten maak je per auto? Hoe vaak zet jij jouw autovoorraad om per jaar?